Datum: 23 Oct, 2017

Gästers klädsel på bröllop

Författare VigselGuiden 1 COMMENT

Klädsel på bröllop

Vilken klädsel som gäller vid bröllopet står oftast på inbjudan. För barn gäller oftast inga klädkoder. Barnet har istället på sig det finaste han eller hon har om klädkoden är fin, ingen förväntar sig att en sjuåring ska komma i mörk kostym till ett bröllop. Kanske kan pojken bära en liten fluga och flickan en klänning. Är barnen brudnäbbar kan det vara trevligt om de har samma färger.

Står det i inbjudan "klädsel valfri" innebär detta att gästerna i stort sett har rätt att klä sig hur som helst, men i "något fint". Risken med detta är att gästerna känner sig osäkra vilket medför att vissa klär upp sig medan andra inte gör det. Nivån och stilen beror på hur brudparet är, vilken typ av vigsel det är samt vilket tid på dagen vigseln är. En vigsel på stranden med en picknick som middag kräver en annan klädsel än ett kyrkbröllop med stor middag.

Står det ingen klädsel utsatt i inbjudan betyder detta egentligen högtidsklädsel vid bröllop, men för att vara säker, ring och fråga!

Traditionellt sett finns det två slags bröllop, förmiddagsbröllop och eftermiddagsbröllop.

Förmiddagsbröllopet
Äger rum före klockan 15.00 på dagen. Den traditionella klädseln för brudparet vid denna typ av bröllop är att brudgummen antingen bär en elegant grå jackett (liknar frackrock och har grårandiga byxor och grå väst), eller en mörk (mörkblå eller mörkgrå) kostym. För officierare finns även alternativet paraduniform. Bruden har lång eller kort elegant klänning om brudgummen bär jackett. Om brudgummen har mörk kostym har bruden en kort elegant klänning eller dräkt, gärna med hatt.

För gästerna vid ett förmiddagsbröllop gäller för honom jackett (om det står så i inbjudan) eller mörk kostym. För kvinnorna gäller kort klänning eller dräkt, ej urringat. Gärna hatt.

Eftermiddagsbröllopet
Äger rum efter klockan 15.00 på dagen. Vid ett eftermiddagsbröllop är det enligt tradition middag med dans som följer. Här är det traditionella att brudgummen bär högtidsdräkt, det vill säga frack eller uniform alternativt folkdräkt i högtidsversion. Bruden bär lång vit klänning, helst ej baraxlad. Till kortärmad klänning kan hon ha långa vita handskar, till en långärmad klänning korta handskar. Om brudgummen har folkdräkt har även bruden det.

De manliga gästerna vid eftermiddagsbröllopet klär sig i högtidsdräkt och de kvinnliga gästerna i lång elegant aftonklänning.

Vid dagens bröllop är det vanligaste att gästerna inte förväntas bära den traditionella bröllopsklädseln. Klädkoderna är inte längre lika strikta som förr, men det finns dock vissa etikettsregler som kan vara bra och känna till och rätta sig efter. Nedan följer de vanligaste klädangivelserna som kan förekomma på inbjudan och vad som kan vara lämpligt att bära för dessa.

Kavaj
Han: Innebär enligt traditionen mörk (mörkgrå eller mörkblå) kostym men idag är det vanligt att man under vår och sommar använder en ljus, eller diskret, kostym och under höst och vinter mörk kostym. Idag accepterar vi även en finare kavaj alternativt en elegant blazer. Vit eller ljus enfärgad skjorta och slips eller fluga (i valfri färg utom svart och vitt). Byxorna ska vara av finare modell, undvik helt jeans eller chinos. Enligt gammal tradition svarta skor eftersom männen förr hade svarta skor efter klockan 17.00. (Beroende på att männen i den borgerliga omgivningen till middagen klädde om till kvällsklädsel, frack, smoking eller mörk kostym/kavaj och till sådan klädsel bärs alltid svarta skor).

Hon: Knälång klänning, eventuellt med tillhörande kavaj, alternativt kortare dräkt. Snyggare byxor alternativt en knälång kjol med en topp som inte är ärmlös. Snygga skor (även skor med öppen tå och /eller häl går bra) och väska. Dock ska klädseln ej vara av för glittrig eller elegant stil. På våren och sommaren väljs gärna ljusa färger.

Kostym
Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkgrå, eventuellt modesvart) med vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt. Svarta skor.

Hon: En klänning av finare tyg, en elegant byxdress, en kvällskjol (ej golvlång) med jacka eller överdel i samma finhetsgrad eller annan vadlång fin festklädsel. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång. På kostymbröllop är det tillåtet och också passande för damer att bära hatt. Finare byxor och en överdel som inte är helt ärmlös går också bra. Snygga skor och väska.

Smoking
Han: En gammal regel säger att smoking inte ska användas till bröllop, men denna regel börjar i viss mån suddas ut. Här gäller svart eller mörkblå smoking, med svart väst. Byxorna har sidenrevärer och jackan sidenslag. Vit smokingskjorta, svart fluga och svarta strumpor. Gördel går också bra, men ska då matcha flugan. Svarta tunna skor, gärna lackskor. Inte frack eller mörk kostym.

Hon: Lång klänning, dock ej lika tjusig som högtidsdräkt. Det går även bra med kortare klänning (knäkort) som är festfin och kanske glittrig. Alternativ till klänningen är fina aftonbyxor med blus eller elegant topp som valfritt kan vara ärmlös eller ej. Handskar passar inte bra.

Högtidsdräkt
Han: Frack, vit väst och rosett. Lackskor på fötterna och eventuellt handskar på händerna. Alternativ till frack är militär uniform. Hembygdsdräkt i festversion går också bra, men det är absolut inte tillåtet att komma i kostym eller smoking (eller något annat för den delen).

Hon: Långklänning/galaklänning, riktigt festfin. Färg och mönster är valfritt, snittet tillsammans med materialet avgör finhetsgraden. Här går bra med urringat. Skorna ska vara eleganta. Det går även bra med tvådelat. Handskar kan man också bära, men glöm inte att ta av dem under middagen. Även kvinnor kan bära hembygdsdräkt i festversion. Festliga och glittriga tillbehör hör till.

Generellt gäller att kvinnor inte ska bära helvitt på bröllop, det gör endast bruden. Inte heller helsvart är en bra färg eftersom det traditionellt betyder sorg. Att ha bara axlar i kyrkan passar sig inte heller. När det gäller kvinnors frisyrer till bröllop är det upp till var och en att avgöra om man vill ha håret uppsatt eller ha vilt svallande lockar.

Det är viktigt att tänka på att aldrig klä sig vackrare än brudparet (speciellt bruden). Det är också artigt och hör till god ton att klä sig så som står på inbjudan. Bröllopet är brudparets viktigaste dag så ta hänsyn till deras önskemål!

Telegram

Författare VigselGuiden 1 COMMENT

Telegram

På inbjudan till bröllopet brukar brudparet annonsera ut en telegram/postogramadress. Ibland står det under förkortningen pga. vilket betyder postogramadress. Hålls bröllopsfesten på en restaurang går det bra att skicka telegrammet direkt dit.

Det är toastmastern som under bröllopsmiddagen läser upp telegrammen. Har det inte inkommit några telegram kan toastmastern hitta på några egna skämtsamma att läsa upp.

Ett telegram levereras oftast med bud och kan levereras samma dag. Det finns telegram med meddelande och med värde. Telegram är ett snabbare men dyrare alternativ än postogram som skickas med vanliga postgången. Skickar man postogram bör man därför vara ute i så god tid att man är säker på att det kommer fram vardagen innan bröllopet. Vissa postogram går till välgörande ändamål vilket gläder fler än bara brudparet. '

Presenter till brudparet

Författare VigselGuiden 1 COMMENT

Presenter till brudparet

Bjuden till ett bröllop?
Enligt god sed bör man ta med sig en present till brudparet. Men vad ska man köpa?

Har man tur har brudparet lämnat en önskelista under en egen hemsida på Internet, hos en bröllopsarrangör, hos toastmastern eller hos värden/värdinnan. Om så är fallet står oftast redan i inbjudan vart gästerna kan vända sig för att ta del av denna lista, eller så skickas listan ut tillsammans med inbjudan. Köper man sedan något från denna lista är det viktigt att höra av sig till den som ansvarar för listan och meddela detta, så att denna kan pricka av presenten från listan. Som brudpar är det viktigt att önska sig presenter i olika prisklasser.

Om inte brudparet gjort en önskelista får man försöka komma på något passande själv. Förr i tiden var det vanligaste att man köpte något till det gemensamma hushållet, men idag har de flesta par redan bott ihop en tid och kanske även haft ett eget boende innan, varför de oftast hunnit skaffa det mesta till hemmet redan. Samtidigt kanske förbättringar av det som redan finns behövs, men att köpa till exempel en brödrost, om man inte säkert vet att de behöver en, kan resultera i att de står med flera exemplar vilket är onödigt. Fundera istället på vad paret har för intressen, om de gillar äventyr, att resa och så vidare.
Kan man ge vad som helst i bröllopspresent? Svaret är nej. Undvik gåvor som kan ställa till problem för mottagaren såsom till exempel färska födoämnen, blommor som ska vattnas eller datumbestämda bio- eller teaterbiljetter. En korg med vin, ost och frukt är en inte så långsökt och i grunden vänlig tanke, men kanske har inte brudparet en enda kväll för sig själva före bröllopsdagen och åker sedan direkt på bröllopsresa, varför osten kommer att bli gammal och frukten ruttna. Tänk därför på att inte ge något som kräver omgående hantering eller skötsel utan försök välja något som kan vara till både glädje och nytta för brudparet i framtiden.

Är ni några stycken kan ni till exempel gå ihop och köpa en upplevelse. En dags ridtur i fjällvärlden, en segelflygning, ett fallskärmshopp, en ballongfärd, eller något annat som de kan minnas länge är ofta uppskattade presenter. Om brudparet ska på bröllopsresa kan ni alltid ge ett ekonomiskt bidrag till handkassan och upplevelser på plats.

Kan man ge bort något man själv har fått? Om det finns den allra minsta risk att det är en present som man fått av någon, och denne kan få syn på presenten hos någon annan, är svaret nej. Däremot går det bra att ge bort en antik eller halvantik sak som man ärvt eller köpt.

Personliga presenter blir ofta väldigt uppskattade. Är du konstnärlig, snickarkunnig eller har andra talanger så varför inte tillverka något själv?. Det är helt acceptabelt att ge bort något man själv har skapat. En CD med särskilt utvald musik och kanske personligt prat till det blivande brudparet, en hemdrejad eller hemsnidad skål, en kokbok som man själv gjort med favoritrecept är några exempel.

Tänk på att även om du har tackat nej att närvara vid ett bröllop så förväntas det ändå att du uppvaktar brudparet med en bröllopspresent.

Tar gästerna med presenterna till festen är det viktigt att utse någon ansvarig som ombesörjer att presenterna fraktas hem när festen är över, alternativt hör efter med personalen om det finns möjlighet att låsa in presenterna över natten. Säkrast är dock det första alternativet då många inbrott har skett i festlokaler natten efter bröllop och bland annat presenterna blivit stulna.

Det hör till god ton att brudparet personligen tackar gästerna för presenterna. Det vanligaste är att man gör detta med ett tackkort som skickas till gästerna efter bröllopet.

Idag förekommer vid vissa bröllop att gästerna, istället för att lämna en present till brudparet, betalar en kuvertavgift till festen, en så kallad subskriberad fest.

Presentöppning/Lysningsmottagning
Ibland händer det att de förlovade bjuder till en lysningsmottagning en tid innan vigseln. Om så är fallet överlämnas presenten vid detta tillfälle. Har paret inte en lysningsmottagning överlämnas presenten i samband med festen efter vigseln. Tänk på att märka presenten noga, till exempel med ett vidhängande kort med en lyckönskning till brudparet på, så att brudparet lätt kan se vem som givit vilka presenter.

Vid en lysningsmottagning är ett presentbord obligatoriskt. Som gäst är det inte nyfiket att titta på lysningspresenterna, det är det som är meningen och därför de står uppställda.

Om många gäster är bjudna till bröllopet kan det vara svårt för brudparet att få tid till att öppna alla presenter på bröllopsfesten. En lysningsmottagning kan därför vara ett bra alternativ för att brudparet i lugn och ro, tillsammans med sina gäster, få öppna bröllopspresenterna.

Ett alternativ till lysningsmottagning är att brudparet dagen efter bröllopet samlar gästerna till en informell paketöppningsfest. Brudparet kan även välja att öppna presenterna för sig själva i lugn och ro efter festen. Om detta är fallet är det viktigt att komma ihåg att tacka alla gästerna för presenterna under festen.

Gåvor till gäster
Det finns ofta flera personer som har hjälpt till vid ett bröllop och en trevlig gest är att brudparet överlämnar en liten tackgåva till dessa. Toastmaster, marskalk/bestman, brudtärna, näbbar och värdar/värdinnor har alla hjälpt till att genomföra ert bröllop. Att ge en liten gåva efter personens stil och smak personligt inslaget är en fin gest. Med all säkerhet kommer det att uppskattas av mottagaren och det visar att ni värdesätter det han eller hon har gjort för er.

Toastmaster, eller toastmadame

Författare VigselGuiden Kommentarer inaktiverade för Toastmaster, eller toastmadame

Toastmaster

Toastmastern, eller om det är en kvinna toastmadame, är en extra viktig person vid ett bröllop. Har brudparet många gäster kan de utse två personer till uppdraget, och då kanske en kvinna och en man.

En toastmaster bör vara utåtriktad och ha en viss organisatorisk förmåga. Denne bör även ha lätt för att göra sig hörd och får inte vara rädd för att tala med och inför folk. Toastmastern är den person som ansvarar för ordning, tempo och tid på festen. I samband med vigseln ska denne tillhandahålla ris eller annat alternativ utanför kyrkan till gästerna. Innan brudparet anländer till festplatsen är det även toastmasterns uppgift att hissa en eventuell flagga. När brudparet sedan anländer till festen ska denne utbringa en skål för brudparet.

Under bröllopsmiddagen styr toastmastern talen och presenterar dem i lämplig ordning och vid lämpligt tillfälle under middagen. Det är bra om denne har en liten klocka, eller något annat som låter, för att påkalla samlingens uppmärksamhet. Det är även toastmastern som läser upp inkomna telegram under middagen och håller i allsången.

För att lyckas som toastmaster krävs att man gör upp en planering tillsammans med brudparet och eventuellt hovmästaren i god tid innan bröllopet. Brudparet bör utse och tillfråga en toastmaster senast ett halvår innan bröllopet. Brudparet bör även tala om vad de förväntar sig av denne och informera om alla viktiga händelser under bröllopsdagen.

Det är viktigt att toastmastern tar reda på hur middagen är tänkt att gå till. För att underlätta för serveringspersonalen och undvika att maten kallnar samlar man oftast flera tal mellan rätterna eftersom ingen får äta eller prata när någon håller tal. Placera yngre eller mer skämtsamma talare efter de kanske mer seriösa talen såsom till exempel föräldrarnas eller prästens.

Kontrollera med brudparet vilka som kan tänkas vilja hålla tal och gör sedan en lös ordning. Alla som vill hålla tal ska anmäla detta i förväg till toastmastern. Vanligt är därför att information om toastmasterns telefonnummer ges på inbjudan före bröllopet. Önskvärt är att de som vill hålla tal anmäler detta i god tid till toastmastern så att denne kan planera, men det går även bra att anmäla tal till toastmasterna när man anländer till vigseln eller festplatsen. Stäm gärna av med talarna och förklara att talen bör hållas korta. Finns en toastmaster får ingen hålla tal oanmäld.

Toastmasterns klädsel är densamma som för övriga gäster.

Förslag på ordningsföljd och tal under middagen

- Toastmastern, alternativt värden/värdinnan eller brudens far, hälsar alla välkomna, utbringar brudparets skål och redogör för praktiska detaljer.
- Vigselförrättaren talar
- Brudens far
- Brudgummens far
- Marskalk/bestman
- Tärna
- Andra släktingar, ordning efter närhet till brudparet
- Fritt fram för vem som helst
- Brudgummens fars tacktal till värdinnan/brudens mor

Förslag till aktiviteter

Det finns en mängd aktiviteter man kan göra på en svensexa. Tänk dock på att inte planera in allt för […]

Bröllopsresan

Kritvita stränder, turkosblått vatten, vajande palmer, romantik och stillhet… Eller myllrande storstadsvimmel med trånga gator, små romantiska restauranger och pulserande […]

Brudens kläder

Att välja brudens klädsel är något av det viktigaste och mest tidskrävande i planeringen inför bröllopet. Länge trodde man även […]

Bröllopsfotografering

Att gifta sig är en stor händelse i livet. En viktig del av er dag är att skapa minnen från […]

ETIKETTMOLN

POPULÄRA